سیر رباعی دهه هشتاد ایران با تکیه بر آثار جلیل صفربیگی و بیژن ارژن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده رعنا جمشیدبیگی
- استاد راهنما محمدعلی زهرازاده عباس نیکبخت
- سال انتشار 1391
چکیده
رباعی اصیل ترین قالب شعر فارسی است، که ریشه آن را به اشعار هجایی پیش از اسلام نسبت می دهند. رباعی از زمان شکل گیری تاکنون دوره های پرفراز و نشیبی را پشت سر نهاده است. شاعران بسیاری در این قالب طبع آزمایی کرده اند که شناخته ترین آنها خیام نیشابوری است، اندیشه هایی که وی رباعی هایش را حول آنها سرود بخش جدایی ناپذیر رباعی همه دوره هاست. رباعی سرایان دوره های مختلف اشعارشان را یا در همان مفهوم های کلی و فلسفی خیامی، سروده اند و یا تغییراتی در این اندیشه ها ایجاد کرده اند، که درصد این تغییر و تحول ها کم بوده است. یکی از دوره هایی که تغییرات قابل توجه و بی سابقه ای از جهات بسیاری در رباعی رخ داد، دهه هشتاد است. شرایط و تحولات اجتماعی این دهه بر شکل گیری این تغییرات تاثیر بسیاری داشته است.نمود کامل این تغییرات در درونمایه های رباعی این دهه قابل بررسی است. رویکرد به درونمایه های پیشین چون خیامی و انتظار برای منجی، عوض شده است. دغدغه های اجتماعی و طنز از اصلی ترین درونمایه های رباعی این دهه اند که در دوره های پیشین به این شدت سابقه نداشته است. نوآوری هایی هم که در زبان و ساختار رباعی این دهه به وجود آمده قابل توجه است. در این دوره شاعران جوان زیادی به سرودن رباعی روی آوردند که برخی از آنهاجریان تازه ای در این قالب به راه انداختند و تصور همیشگی از رباعی را دگرگون کردند. جلیل صفربیگی و بیژن ارژن از شاخص ترین رباعی سرایان این دهه هستند که رباعی آنها نمود کاملی از این جریان تازه است.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملبررسی مضامین شعری مجموعۀ «الیمایس» جلیل صفربیگی
در آثار هر شاعری مضامین ادبی، سیاسی، اجتماعی و عرفانی به چشم میخورد که بازخورد مسائل جامعه و اندیشۀ آن شاعر است. جلیل صفربیگی از شاعران مطرح و توانای ایلامی معاصر است که در شعر خود مضامین متنوع اجتماعی، عاشقانه و آیینی را به کار گرفته است. تحقیق و پژوهش در این مضامین باعث شناخت بهتر فرهنگ، اعتقادات و زندگی اجتماعی مردم ایلام میشود. در این مقاله مهمترین مضامین شعری جلیل صفربیگی با تکیه بر مج...
متن کاملبازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای سینمایی ایرانی در خلال روایتهای خود، کوشیدهاند نوعی شناخت و دانش ...
متن کاملبازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد
ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهههای اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونیهای معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهرهگیری از نظریه بازنمایی در جامعهشناسی هنر و در...
متن کاملسیر ادبیّات زنان در ایران از ابتدای مشروطه تا پایان دهه هشتاد
طرح شعارهای برابری خواهانه حقوق زن و مرد توسّط مشروطه طلبان، موجب بازنگری نقش زنان در عرصه های اجتماعی گردید. بازتاب این امر در دنیای ادبیّات، حضور گسترده تر زنان در این عرصه بود. گرچه از سال های پس از مشروطه تاکنون، ادبیّات زنان با سرعت یکسانی در حال حرکت و رشد نبوده است، امّا آنچه که در پایان دهه هشتاد آن را ادبیّات مستقلّ زنانه می نامیم، محصول همه تحوّلاتی است که در دهه های مختلف این سده، بر تاریخ ...
متن کاملسیر رباعی- قصه از سنایی تا مولانا
مثنوی قالب اصلی داستانگویی در ادبیات منظوم فارسی شمرده شدهاست و معمولاً از توانش قالبهای دیگر شعری مانند غزل و رباعی غفلت شدهاست. با بررسی رباعیات شعرایی مانند سنایی، عطار، مولانا... در مییابیم که در حدود 10% رباعیات خود (عطار 302 و مولانا 203 رباعی- قصه) به داستانپردازی پرداختهاند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی گونههای مختلف قصه در رباعیهای روایی این شعرای عرفانی پرداختیم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023